Motorkerékpár eladás magánszemélyként – Mit mond a jogszabály?
Sokan nincsenek tisztában vele, hogy egy motor eladása nem csupán hirdetés kérdése – jogilag is pontos szabályok vonatkoznak rá. Akár egy régi robogót, akár egy nagy teljesítményű túramotort adsz el, magánszemélyként is felelősséggel tartozol az adásvétel lebonyolításáért és a szükséges iratok rendezéséért. Nézzük lépésről lépésre, mit ír elő a magyar jog.
1. Adásvételi szerződés – kötelező írásban
A motorkerékpár tulajdonjogának átruházása csak írásos szerződéssel érvényes. A szóban kötött megállapodás semmis.
Az adásvételi szerződésnek tartalmaznia kell:
a vevő és az eladó személyes adatait (név, cím, születési hely, anyja neve)
a motor adatait (alvázszám, rendszám, típus, gyártmány, évjárat)
az eladási árat és a fizetés módját
a birtokbaadás időpontját
a felek aláírását
Tipp: mindig két példányban készüljön, és mindkettő legyen aláírva – az egyik a vevőé, a másik az eladóé.
2. Az adásvétel bejelentése – 8 napon belül kötelező
A Kormányablaknál vagy online (Ügyfélkapun keresztül) be kell jelenteni az adásvételt.
A 45/2001. (XII. 27.) BM rendelet szerint:
az eladónak 8 napon belül be kell jelentenie, hogy a járművet eladta;
a vevőnek szintén 15 napon belül át kell íratnia a járművet a nevére.
Ha ezt valamelyik fél elmulasztja, a motor hivatalosan továbbra is az eladó nevén marad, ami bírságot és kellemetlenséget okozhat – például ha a vevő szabálysértést követ el.
3. Szükséges dokumentumok az eladáshoz
Az átadás során az alábbi iratokat kell odaadni a vevőnek:
forgalmi engedély
törzskönyv (ha van)
érvényes adásvételi szerződés
érvényes műszaki vizsga igazolása
kulcsok, szervizkönyv, pótalkatrészek (ha vannak)
Fontos, hogy csak a tulajdonos írhat alá érvényesen – ha meghatalmazott jár el, annak írásos, tanúzott meghatalmazással kell rendelkeznie.
4. Biztosítás és felelősség kérdése
Amint aláírjátok az adásvételit és átadtad a motort, a kötelező felelősségbiztosítást megszüntetheted, de csak azzal a dátummal, ami a szerződésen szerepel.
A biztosítót a legtöbb esetben az adásvételi másolatával kell értesíteni.
Fontos tudni, hogy ha a vevő balesetet okoz, és az átírás még nem történt meg, a felelősség átmenetileg az eladót is érintheti, ha nem jelentette be az eladást időben.
5. Gépjármű-nyilvántartás és átírás
Az átírás csak akkor történik meg, ha:
a vevő befizette az illetéket,
az eredetiségvizsgálat megtörtént,
és a biztosítása is aktív.
Amíg ezek nem teljesülnek, az eladó neve marad a nyilvántartásban – ezért különösen fontos a nyolcnapos bejelentés betartása.
6. Tipikus hibák, amiket érdemes elkerülni
Nincs dátum az adásvételin: így nem bizonyítható, mikor történt az eladás.
Csak egy példány készül: vita esetén nincs bizonyítékod.
Az eladó nem jelenti be időben: a bírság akár több tízezer forint is lehet.
A vevő nem íratja át: a motor hivatalosan továbbra is a neveden marad.
Összegzés
Magánszemélyként motort eladni nem bonyolult, de minden papírt hivatalosan és pontosan kell kezelni. Az írásos adásvételi, a 8 napos bejelentési határidő és az iratok átadása nem csak jogi formalitás – ezek védenek meg attól, hogy később felelősségre vonjanak valamiért, amihez már nincs közöd.
Ha mindent a szabályok szerint intézel, az eladás biztonságos, gyors és problémamentes lesz – pont úgy, ahogy egy jó motoros üzletnek lennie kell.